Autostrazile din Italia (Autostrade in Italia)
Autostrada este sistemul national italian de autostrazi. Lungimea totala a acestui sistem este de aproape 7000 km (6661,3 km in decembrie 2009).
Italia este prima tara din lume care a proiectat si a construit o autostrada. Pe 21 septembrie 1924, a fost inaugurata autostrada dei Laghi, care facea legatura intre orasele Milano si Varese. Aceasta autostrada avea o singura banda pe sensul de circulatie.
In anul 1930, Italia avea construiti peste 4000 km de autostrada cu mai multe benzi pe sensul de circulatie. Circulatia pe autostrazile din Italia se face contra unei taxe.
Viteza
• Viteza maxima de circulatie pe autostrazi in Italia este de 130 km/h (daca nu sunt indicatoare care sa indice alta viteza mai mica).
• In caz de precipitatii atmosferice, viteza nu poate sa fie mai mare de 110 km/h.
• In caz de ceata, viteza maxima este de 50 km/h (numai atunci cand exista un indicator cu viteza maxima de 50 km/h insotit de un alt indicator care sa indice „numai in caz de ceata”); in celelalte cazuri, conducatorul auto trebuie sa-ti adapteze viteza in mod corespunzator.
• Conducatorilor auto incepatori, le este interzis sa depaseasca viteza de 100 km/h in primii trei ani de la obtinerea permisului de conducere.
• Anumite categorii de autovehicule au limita de viteza de 50, 60, 80 si 100 km/h.
• Legal, pe anumite sectoare viteza maxima poate sa fie de 150 km/h daca se indeplinesc conditiile:
– autostrada are cel putin trei benzi pe sensul de circulatie, plus o banda de urgenta pentru fiecare sens.
– trafic intens.
– conditii meteo favorabile.
– o rata extrem de scazuta a accidentelor pe ultimii cinci ani pe acel sector.
– sectorul de autostrada sa fie dotat cu SICVE (Sistema informativo per il controllo della velocita, numit si Safety Tudor – sistem informatic de masurare a vitezei autovehicolelor care circula pe autostrada).
In anul 2013, nici un sector de autostrada nu a avut viteza limita de 150 km/h.
Pe toate autostrazile din Italia se aplica taxarea. Colectarea acestei taxe se face in două moduri, prin taxare variabilă şi prin taxare fixă.
Taxa variabila
Se aplica pe majoritatea autostrazilor din Italia. Conducatorul autovehiculului ia un tichet la intrarea pe autostradă şi plateşte la ieşire o taxă în funcţie de distanţa parcursă, de clasa autovehicului şi de coeficientul de autostradă (diferă de la o autostradă la alta).
Pentru autovehiculele care au sistemul de plata Telepass, înregistrarea intrării şi taxarea la iesire se realizeaza automat. Autovehiculul nu mai trebuie să oprească, ci sa treacă cu o viteza de maxim 30 km/h prin zona de inregistrare.
Taxa fixa
În sistemul cu taxare fixă, taxarea nu mai depinde de kilometrii parcurşi, ci se plăteşte o suma fixă în funcţie de clasa autovehiculului. Acest sistem de taxare, mai putin raspandit, se aplica pe Autostrada dei Laghi, pe ocolirile din jurul orasului Milano (A50, A51 si A52), pe inelul Nord şi Sud al oraşului Milano, pe secţiunea A3 a autostrazii Napoli-Pompei-Salerno, pe A12 Roma-Civitavecchia, pe A32, pe A33 porţiunea Asti-Alba şi pe A24 porţiunea Settecamini-Lunghezza.
Clasele autovehiculelor
Pentru taxarea pe autostrăzile din Italia, autovehiculele sunt clasificate în 5 clase, în funcţie de înălţimea autovehiculului în dreptul primei osii şi în funcţie de numărul de axe.
1. Clasa A 2 axe. Toate autovehiculele cu 2 axe care au înălţimea autovehiculului în dreptul primei osii mai mică sau egală cu 1,3 m. Scuterele cu capacitatea cilindrică mai mare de 150 cc.
2. Clasa B 2 axe. Toate autovehiculele cu 2 axe care au înălţimea autovehiculului în dreptul primei osii mai mare de 1,3 m.
3. Clasa 3 axe. Toate autovehiculele cu 3 axe cu sau fără remorcă.
4. Clasa 4 axe. Toate autovehiculele cu 4 axe cu sau fără remorcă.
5. Clasa 5 sau mai multe axe. Toate autovehiculele cu 5 sau mai multe axe, cu sau fără remorcă.
Taxele de autostradă în Italia
• Taxele generale orientative pentru autostrăzile din Italia
Modalităţile de plată a taxei de autostradă
• Plata taxei de autostradă se poate face cu numerar, cu cardul sau prin sistemul TELEPASS.
• Intrările în staţiile de taxare sunt semnalizate în funcţie de modul de plată al taxei:
1. Pentru autovehiculele care au montat sistemul TELEPASS.
2. Viacard, card credit şi card numerar + TELEPASS.
3. Viacard, card credit şi card numerar.
4. Numerar, viacard, card credit şi card numerar.
5. Numerar cu personal operator.
Alte tipuri de autostrazi in Italia
• In jurul oraselor mai exista deviatii clasificate ca autostrazi (autostrade tangenziali): A50-A57, A90, RA1, RA15.
• Mai exista on serie de autostrazi de lungime scurta, cu cateva iesiri, numite bretelle, diramazioni sau raccordi. Ele fac legatura intre alte doua autostrazi, sau intre o autostrada si anumite orase care nu au autostrada.
Ele pot avea acelasi numar cu cel al autostrazii principale (uneori cu sufixul dir), de exemplu:
A4 – Raccordo Chivasso (6 km), face legatura intre A4 – Verolengo
A14dir – Diramazione per Ravenna (29,8 km), face legatura intre A14 – Ravenna
Sau, numarul lor poate fi o combinatie a numerelor celor doua autostrazi pe care le leaga:
A26A7 – Diramazione Predosa-Bettole (17 km), face legatura intre A7 – A26
Tunelurile din Italia (Trafori)
Cele mai importante tuneluri alpine in Italia tratate ca si autostrada (desi, ele nu sunt propriu-zis autostrazi) sunt:
• T1 Tunelul Mont Blanc (Traforo del Monte Bianco) – face legatura intre Italia si Franta
• T2 Tunelul Gran San Bernardo (Traforo del Gran San Bernardo) – – face legatura intre Italia si Elvetia
• T4 Tunelul Frejus (Traforo del Frejus) – face legatura intre Italia si Franta
Codul T3 a fost initial pentru Tunelul Bargagli-Ferriere, dar a fost inlocuit cu indicativul de drum SP 226.
De retinut
• Pe autostrazile din Italia sunt montate 1008 camere web care transmit on-line circulatia pe aceste autostrazi.
• In anul 1926, pe Autostrada dei Laghi au circulat 421406 vehicule, cu o medie zilnica de 1115 vehicule.
• Din motive de siguranta circulatiei, pe autostrazi exista si o viteza minima de deplasare, care difera de la o tara la alta.
Viteza minima de circulatie pe autostrada poate fi stabilita intre 45 si 80 km/h, (de exemplu, Germania are o viteza minima de circulatie pe autostrada de 60 km/h). Vehiculele care circula cu viteza mai mica pot fi, de asemenea, un motiv de producere a accidentelor de circulație.
• Autostrada este un drum asfaltat de mare capacitate si viteza, semnalizat special, rezervat exclusiv circulatiei autovehiculelor, cu sau fara remorci, si care are urmatoarele caracteristici:
– are doua cai unidirectionale, separate printr-o zona mediana sau, in mod exceptional, prin alte modalitati, cu exceptia unor locuri speciale sau cu caracter temporar,
– are cel putin doua benzi de circulatie pe sens, plus banda de urgenta,
– intersectii denivelate – nu se intersecteaza la nivel cu drumuri, cai ferate sau linii de tramvai,
– accese limitate – intrarea si iesirea fiind permise numai prin locuri special amenajate,
– benzi carosabile suplimentare pe sectoarele cu rampa mare (sau benzi pentru vehicule lente),
– pe sectoarele de intrare sau iesire de pe autostradă (benzi de accelerare sau de decelerare) care sunt executate in general in locul benzilor de stationare sau de urgenta.
– benzi de ghidare – cate doua pentru fiecare cale unidirectionala, care sunt vopsite in alb sau galben, indicand prin continuitatea liniilor latimea partii carosabile propriu-zise.
– pe autostrada sunt strict interzise oprirea, intoarcerea, mersul inapoi, coborarea sau urcarea din autovehicule in locuri neamenajate.